Vis - een zee van gezondheid

Consumenten zouden een tot twee keer per week een portie van 150 gram vis moeten eten om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen. Vooral vette vis, zoals makreel, haring, paling, zalm en heilbot is goed voor hart en bloedvaten.

30% minder hart- en vaatziekten

Vis, met name vette vis, bevat omega-3-vetzuren. Deze onverzadigde vetzuren hebben een goede invloed op het hart en de bloedvaten. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een hoeveelheid van 0,2 gram omega-3-vetzuren per dag de sterfte door hart- en vaatziekten met bijna 30% kan verminderen. Daarnaast vergroten de omega-3-vetzuren de overlevingsduur van mensen die al eens een hartinfarct hebben gehad. Genoemde hoeveelheid wordt al bereikt door een tot twee keer per week vis te eten.

Vette vis goed voor kinderen

Onderzoek aan de Universiteit Maastricht bevestigt dat meervoudig onverzadigde vetzuren de hersenontwikkeling van kleine kinderen stimuleren en hun gezichtsvermogen verbeteren. Deze vetzuren spelen namelijk een belangrijke rol bij de opbouw van hersenweefsel en het netvlies van het ongeboren kind. Mensen kunnen deze vetzuren niet zelf aanmaken, maar halen ze uit hun voeding. Kinderen krijgen deze meervoudig onverzadigde vetzuren binnen via de moederkoek en moedermelk. Met andere woorden het eten van vette vis tijdens en vlak na de zwangerschap draagt vermoedelijk bij aan een betere ontwikkeling van jonge kinderen.